Cry of the Earth – Tony Biggin

 

De keuze voor de stukken is gevallen op het Requiem van Chilcott en op een oude bekende: Cry of the Earth van Tony Biggin, de laatste nu in een nieuw jasje.

Wim de Ru wordt onze dirigent. Hij schrijft ter toelichting het volgende over Cry of the earth:

“The Cry of the earth is een compositie waarin Gaia als moeder natuur de mensheid ter verantwoording roept ten aanzien van onze omgang met de aarde. De Engelse componist Tony Biggin schreef dit werk omstreeks de negentiger jaren en het was o.a. bedoeld om de mensheid met het oog op de naderende millenniumwisseling opnieuw uit te dagen beter met het milieu om te gaan. Afgezien van de millenniumwisseling is de inhoud van dit werk nog steeds actueel. We hebben dit werk eerder uitgevoerd. De reden dat we dit weer willen doen is dat het goed past in de doelstelling van de stichting en er zijn inmiddels veel projectleden  die dit werk nog niet eerder hebben gezongen. Bovendien is er nu  een verkorte versie van, zodat we het met een andere compositie kunnen combineren.

De rollen in Cry of the earth worden vertolkt door:

Gaia, moeder Aarde, wordy gezongen door Hyacinth Nicholls. De mezzosopraan Nicholls is geboren in Trinidad en woont momenteel in Surrey, Engeland. Al op jonge leeftijd won ze veel prestigieuze prijzen. Haar ‘singing teachers’ waren Noelle Barker, Esther Salaman en April Cantelo. Zij zong de ‘leading roles’ in onder meer Porgy and Bess, Carmen, Aida, Madame Butterfly en vele andere opera’s en oratoria. Zij heeft in het verleden de rol van Gaia in Cry of the Earth vaker gezongen en draagt het stuk een warm hart toe.

Aarde, gezongen door Joep Bröcheler. De bas-bariton Bröcheler volgde zijn zang- en operaopleiding aan het Maastrichts Conservatorium bij Leo Ketelaars en prof. Wolfgang Trommer. Tot het midden van de tachtiger jaren was hij vast verbonden aan de Nederlandse Opera te Amsterdam, alwaar hij in vele rollen te beluisteren was. Op de Nederlandse concertpodia is Bröcheler een regelmatig te beluisteren solist. Zo zong hij diverse malen de Christuspartij in Bach’s monumentale “Matthäus Passion” in het Concertgebouw te Amsterdam, alwaar hij o.a. ook de grootse “Messa di Requiem” van Verdi zong. Momenteel is hij als vast lid verbonden aan het Groot Omroepkoor te Hilversum en verzorgt hij de stemvorming bij het Eindhovens Vocaal Ensemble.

Lucht, gezongen door Robert Luts. De tenor Luts studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven en het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel, waar hij naast het aggregaat in Muziekpedagogie tal van prijzen behaalde met als bekroning in 1992 het Hoger Diploma Zang met Onderscheiding. Daarna vervolmaakte hij zich in de operaklas van het Conservatorium te Maastricht (1994). Tot zijn repertoire behoren de rol van “Tamino ” (Die Zauberflöte ), “Fenton” (Die Lustige Weiber), en vele andere rollen. Naast deze activiteiten is hij ook lid van het vocaal ensemble ‘Vocamabile’, dat zich toelegt op de traditie van het romantische zangkwartet en moderne composities en is hij artistiek directeur van het VanEyckEnsemble uit Maaseik (B). Luts doceert aan het Stedelijk Muziekconservatorium te Hasselt.

Zee, gezongen door Dorothy Grandia. De sopraan Grandia kreeg zanglessen van Ruth Falcon en Gina DuCloux. Zij volgde masterclasses bij Régine Crespin en Gérard Souzay. In de opera zong zij o.a. de rollen van Mimi in ‘La Bohème’ (Puccini) en die Feldmarschallin in ‘Der Rosenkavalier’ (Richard Strauss) bij de New York Opera Forum en die van Eerste Dame in ‘Die Zauberflöte’ (Mozart) bij de Austin Lyric Opera. Zij was te horen als soliste o.a. in de ‘Negende Symfonie’ van Beethoven, de ‘Chichester Psalms’ van Bernstein, de Requiems van Mozart, Fauré en Rutter en zong de rol van Leonora in een concertuitvoering van Verdi’s ‘La Forza del Destino’. Sinds 1997 maakt Dorothy Grandia deel uit van het Groot Omroep Koor, waarbij zij ook als soliste optreedt.

Verteller(man), vertolkt door Wijnand Stomp. Wijnand Stomp woonde tot zijn twaalfde jaar op CuraçaoNederlandse Antillen en woont en werkt sinds 1970 in Nederland. Hij volgde een opleiding tot sociaal cultureel werker (specialisatie drama) en maakte en speelde in meer dan 20 voorstellingen van Theatergroep Pruim. Sinds 2009 creëert en speelt hij als Mister Anansi voorstellingen waarin zijn kleurrijke afkomst een belangrijke rol speelt. Stomp toert momenteel met zijn show ’Floddertje’ (Annie M.G. Schmidt) langs de Nederlandse theaters. Op televisie is regelmatig zijn serie ’Verhalen maken met Wijnand Stomp’ te zien bij KRO-kindertijd. Wijnand Stomp is uitverkozen tot verteller van het jaar 2013.

Verteller (vrouw), vertolkt door Karin Herrebout. Karin volgde haar opleiding aan de faculteit Theater en Drama van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en aan het Dartington College of Arts in Engeland. In 1995 richtte zij Moile Moile training en regie op. Zij werkt vanuit haar achtergrond als professioneel verhalenverteller en theaterregisseur. Karin Herrebout heeft ruime ervaring in het begeleiden en trainen van uiteenlopende groepen in binnen- en buitenland. Zij werkt voor haar trainingen o.a. samen met Wijnand Stomp.

 N.B. de normale rolverdeling in Cry of the Earth is dat de vrouw uit Afrika afkomstig is en de man uit Europa. Nu zijn de rollen omgedraaid. Wij zijn de librettist Alec Davison dankbaar dat hij de tekst heeft aangepast aan deze rolwisseling (N.B. Karin Herrebout heeft dit allemaal geregeld!).

De tekst van de ‘Cry of the Earth’ kunt u hier downloaden: Cry-of-the-Earth-Tony-Biggin-nw

 

 

Comments are closed.